Com hauria de ser l'escola dels nostres dies?

Quan tens deu minuts per reflexionar de manera individual, com hauria de ser l’escola que volem, les idees principals que plasmes són comuns entre totes les companyes. Encara que han estat en diferents paraules, estem d’acord en que l’infant ha de ser agent actiu i protagonista del seu aprenentatge per poder aprendre de manera significativa i així, els aprenentatges els podrà fer servir en qualsevol àmbit de la trajectòria de la seva vida. Volem infants capaços i feliços i, això, s’aconsegueix respectant-los, escoltant-los, tocant-los, estimant-los...han de sentir, cadascú d’ells, que són únics i irrepetibles, que formen part d’un grup i, que tots són necessaris per a la composició d’aquest.

La eina principal, en el procés d’ensenyament-aprenentatge, és la comunicació i la conversa on l’infant pot expressar els seus interessos, qüestions, coneixements, escoltar, i representar les interpretacions envers la descoberta de si mateix, dels altres i del món que l’envolta.

La intervenció pedagògica, per a que pugui ser adient, ha de ser capaç de captar i despertar l’interès i la motivació cap als aprenentatges a través de la manipulació, experimentació, el pensament i, la reflexió de les diverses activitats. 

Per això, els docents han de mostrar actituds d’escolta i observació per poder detectar aquelles qüestions interessants o dificultats, per poder acompanyar, provocar, suggerir als infants, en el seu procés, respectat el moment evolutiu de cadascú així com, el ritme i la diversitat d’aprenentatges. Si més no, l’avaluació és una altre eina per detectar, adequar replantejar, en qualsevol moment, tots aquells aspectes que no donen resposta als nostres propòsits.

Altre aspecte a tenir en compte, és que l’escola ha de ser oberta al món, amb la filosofia de tots fem escola, per aprendre de manera significativa des d’allò més proper.

A més, per garantir coherència entre perspectives constructivistes i sistèmiques amb la pedagogia emprada, hem de tenir present la importància d’establir vincle afectiu amb les famílies per aconseguir la seva participació i la col·laboració en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Per finalitzar m’agradaria deixar plasmat una frase de la Mercè Traveset ja que amb una frase diu molt del tipus d’escola que possibilita tots els aspectes esmentats en els paràgrafs anteriors: Volem una escola que inclogui emocions i cultures de tota la comunitat educativa, i així aconseguir el sentit de pertinença per a tothom. 

I, per a que podau gaudir d'un gran orador com és en Carles Parellada, os adjunt una conferència amb el títol de, Somiar per Innovar, els reptes de l'educació del futur, on posant de manifest com hauria de ser l'escola dels nostres dies i la seva relació amb les famílies i l'entorn. 

"L’escola com a context que dóna l’oportunitat de desenvolupar els potencials, les estratègies i així, els aprenentatges de cada infant". Carles Parellada



Us adjunt un altre vídeo per posar de manifest com m'agradaria que fossin els aprenentatges, m'agradarien que fossin de caire significatiu.


No hay comentarios:

Publicar un comentario